onsdag, april 19, 2006

Fina dagar och tidiga morgnar

Det är nåt alldeles speciellt med att kliva upp långt innan man vanligtvis brukar, den tid på dygnet när världen långsamt börjar skruva på sig. 05.30. Det är nåt alldeles speciellt att gnugga sömnen ur ögonen medan radion fortfarande spelar nattmusik och bilarna ännu inte har värmt upp sina motorer. Att gå genom lägenheten i det första solljuset och känna doften av nybryggt kaffe medan man fortfarande gäspar och sträcker ut sina stela leder rymmer en fin känsla av liv. Dock får man inte slösa på dessa stunder. De må vara väl utvalda. Exempelvis när man ska börja jobbet kl 07.00...

Jag har alltså gjort mina första introduktionspass på mitt nya extrajobb, en gruppbostad i Torvalla. Tanken är att jag ska jobba där en del i sommar. Det känns bra och jag tror att jag kommer att trivas där. Det är en personlig utmaning att börja i en bransch som tidigare har varit helt främmande för mig. Men var sak har sin tid som en mycket klok människa sa en gång. Nu är det tid för utmaningar och jag tar mig an uppgiften på största allvar och med djup ödmjukhet.

Utmaningar. Jag har återigen ställt mig på en poetry slam-scen. Jag trodde inte att det skulle vara aktuellt på mycket länge. Men efter att ha bevittnat tre kvaltävlingar har längtan och klådan i scen-nerven blivit alltför stark så den fjärde och sista tävlingen på Permans Kafé ställde jag upp som en av åtta tävlande. Efter en finalduell mot en viss herr Singleton gick jag hem med såväl en plats i Östersundsfinalen som ett första pris i form av en Bob Hansson-samling. Nämnas bör att i publiken satt min gode vän och kamrat Janne med systerdotter som var tiilfälligt på besök i Östersund. Han letar hus i regionen och jag hoppas han hittar något innan jag bestämmer mig för att dra vidare (vilket jag hoppas kommer dröja väldigt, väldigt länge).

Det har varit påsk. Det har varit en fin helg. Det har varit mycket fina dagar! Och då pratar jag inte bara om vädret...

Dagens middag: Falafel med ris och het tomatsås

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hälsa Janne från mig, när du hör av han.. Det var ett bra tag sedan, man träffades

10:20 em  
Anonymous Anonym said...

Hälsa Janne att det finns ett lagomt stort hus till salu i Fjäl, till ett mycket bra pris!

6:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home