söndag, november 25, 2007

Mötet

En ny serie har börjat på SVT. Den handlar om möten mellan kända kulturpersonligheter. I det första avsnittet fick författaren Marcus Birro möta sin stora inspirationskälla Tomas Tranströmmer. Det var ett fint och innerligt avsnitt där samtalet mellan dessa ordkonstnärer tyvärr inte filmades (eftersom Tranströmmer inte gärna vill synas i tv) Programmet kom därför mer att handla om Birros relation till Tranströmmer och hur denns dikter rent bokstavligt både räddat livet på honom och varit en stor tröst. Förutom att jag berördes djupt av detta möte så förundrades jag över den ödmjukhet Birro visade upp. Bilden av den bittre, ibland cyniske och arge poeten som slår mot allt och alla hade ersatts av ett lugnt, sobert och innerligt uttryck som jag aldrig har mött hos honom. Han kom liksom närmare. Det var fint.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan ju bara instämma, det var ett fint möte och Birro var ödmjuk och ärlig. Jag blev väldigt berörd.

10:44 em  
Blogger Jon Söder said...

Det såg jag inte. Men jag har ibland hört honom i Karlavagnen när jag tagit mig hem från jobbet och hört en helt annan Birro än den man är van vid. En kompis blev intervjuad av honom i samband med Linköpings folkmusikfestival förra året och tyckte att han var en av de bättre journalisterna de året. Birro jobar ju till vardags på P4 i Norrköping.

11:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag axlar härmed Birros mantel och slår vilt omkring mig. För det första var det inte det första utan det andra avsnittet. För det andra stavas Tranströmer just så. För det tredje tycker jag att Birro var mycket mer intressant som cynisk klagapåalltmenintekommamednågraegnaförslagkille. Nu har han blivit en medstrykande, nykter, blek och ordvägande patet. Jag tror inte ett ögonblick på att en dikt kan rädda livet på någon. Det stod han för alldeles själv.
Så där ja. Då var det måndag igen. När fan kommer du hem?

3:05 em  
Blogger Jimmy said...

Imorgon.

10:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home