tisdag, november 13, 2007

Andra bloggdagen: skapande skola och kulturfestival

(Landstingsbloggandet fortsätter...)

Regeringen har föreslagit att statens kulturråd ska avsätta 55 miljoner kr per år för skapande skola - kulturverksamhet för högstadiet. Det är upp till varje kommun eller annan huvudman att söka dessa pengar utifrån en lokal handlingsplan för hur pengarna ska användas. Det är ett gott initiativ som jag hoppas slår väl ut. Risken är att det som kallas för skapande skola framför allt kommer att falla inom ramen för vad som kan benämnas konsumentkultur, alltså att ge eleverna kulturupplevelser genom olika utbud. Min förhoppning är att man genom dessa pengar ska kunna spränga ramarna för vad som är ren utbudskultur och vad som är deltagarkultur, att man på allvar anammar ett interaktivt förhållningssätt mellan elevernas skapandelust och de offentliga kulturinstitutionerna. Jag utgår från att viljan finns och att det också är ambitionen. Men den största utmaningen är nog ändå att få kommunerna att faktiskt nappa på det här, och att få en redan hårt ansträngd kommunal kultur- eller skoltjänsteman (eller kvinna) att författa denna handlingsplan och ansökan. Jag hoppas de gör det.

Att vara arrangörscoach innebär att arbetsuppgifterna, förutsättningarna och målgruppen ständigt förändras. Att följa upp och bevaka att pengarna till skapande skola används på bästa sätt är naturligtvis en angelägen uppgift. En annan uppgift som jag och min kollega har fått på vårat bord är att hjälpa Yran med deras Vinterfestival under Skidskytte VM i februari, närmare bestämt det som kallas Asfalt & Norrsken. Det är en kulturfestival med urbana förtecken och vår uppgift är samla, samordna och till viss del arrangera kulturhändelser under mästerskapets sista dagar till en gemensam fest för Östersundsborna och alla besökare.

Att själv vara arrangör är en fråga om trovärdighet gentemot den målgrupp vi arbetar med. Det måste finnas ett förtroende mellan oss och de ungdomar vi möter. Det förtroendet tror jag till stor del skapas genom att själv vara verksam som arrangör. Så ikväll tar jag åter på mig arrangörsmössan och beger mig till Länsbiblioteket där två av de föreningar jag är med i har Poesicafé med öppen scen. Där kan vi snacka deltagarkultur...