torsdag, november 15, 2007

Fjärde bloggdagen: Konsulentmöte och Fränsta

(Landstingsbloggen fortsätter...)

Resan gick österut. Närmare bestämt till Västernorrland och Torpshammars herrgård. Länskonsulenterna från Jämtland och Västernorrland samlades för ett förutsättnngslöst och öppet samtal om samverkan, gemensamma projekt och den högst aktuella och heta potatisen som handlar om skapande skola. Jag företräder varken något särskilt kulturområde eller någon konsulentverksamhet. Däremot jobbar jag väldigt konkret med det, i alla dokument och politiska planer, prioriterade området ungdomar. Därför ansåg jag mig vara åtminstone delvis berörd av detta möte som syftade till att diskutera just samverkan kring barn och ungdom. Med tanke på den ansvarsutredning och kulturutredning som ligger för dörren så känns de regionala diskussionerna högst aktuella. Vad vill vi egentligen med ung kultur? Jag vill vända på frågan - vad vill den unga kulturen? För mig är det oerhört viktigt att de offentliga resu rser som avsätts för kultur också kommer ungdomarna till del, och inte bara genom utbud och konsumtion. De ung a initiativen måste ges utrymme att själv få växa på sina villkor. Utredningar visar även att unga människor vill vara delaktiga, att de vill ses som resurser i samhället och att de vill ha vuxet stöd för sina idéer. Genom coachning och annan metodutveckling tror jag vi kan närma oss möjligheten att ge ung kultur ett verkligt utrymme.

Jag stannade i Fränsta på hemvägen. En plats vid Ljungans kant där en stor del av mitt liv fortfarande finns inpräntat i husväggarna, strandkanten och skogsbrynet. Det var här jag på allvar vattnade mina arrangörsdrömmar för 10 år sedan, det var här mitt liv på många sätt gjorde en helomvändning och det var här jag upptäckte att det faktiskt är rätt coolt att bo på landsbygden. Nu sitter jag i det spökhus från 1800-talet som fortfarande är mitt drömhus, med hundarna springandes runt benen och känner doften av lagad mat från köket och jag mår bättre än nånsin. Imorgon fortsätter resan österut, söderut och allt närmare det jag mest av allt längtar efter just nu. Men mer om det imorgon...

2 Comments:

Blogger Jon Söder said...

Vilken cliffhanger...

10:45 fm  
Anonymous Anonym said...

ja visst är landsbygden coolt (: jag bor i fränsta ;)

9:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home