torsdag, januari 04, 2007

Svar ang uppsatsen

Angående de kommentarer jag fått på mitt förra inlägg så jag känner jag mig förpliktigad att förtydliga en del saker...

För det första är det förra inlägget endast abstractet, vad som i akademiska sammanhang ska beskriva huvuddragen och slutsatserna i uppsaten - inget annat.
Jag har en viss erfarenhet av den sociala dansen själv, både genom buggkurser och på dansbanan. För undersökningen gjorde jag fältstudier på Furuparken och Folkets Hus - INTE GIII. Jag har även besökt Sandvikens dansbana. Mina informanter är människor som både tävlingsdansar men framför allt socialdansar, dock medverkar dessa människor ibland i kurser och träningsdanser.
Jag har valt det heteronormativa perspektivet för att det oftast saknas i analyser av dans. Det handlar inte om att kritisera människorna eller deras val av livsstil, jag välkomnar detta och fascineras av det och tar även i uppsatsen den positiva tillit, närhet och nykterhet som präglar styrdansen. Men som forskare tar jag mig rätten att utifrån redovisade teorier granska och analysera dansen och därefter dra mina egna slutsatser av den. Jag skulle kunna ha valt andra perspektiv men det gjorde jag inte, då hänvisar jag hellre till Sam Savander: Dans - Inte bara en sexjakt eller Mats Nilsson: Dans - kontinuitet i förändring om man vill ha mer etnologiska perspektiv på dansen.
Jag kunde även ha inkluderat andra danser och andra personer, vilket jag även nämner i uppsatsen, men för en c-uppsats på 10 veckor så är avgränsningen nödvändig. Om jag bestämmer mig för att forska vidare i ämnet kommer jag naturligtvis att göra det. Jag vet att på handikappdanser ser det annorlunda ut - jag har varit där - men det är inte samma slags rörelse och subkultur som styrdansen.

Därmed hoppas jag att jag har förtydligat mig själv och den som vill är mer än välkommen att läsa uppsatsen efter examination.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så länge som psykikt / fysikt funktionshindrade går på danser, oavsett arrangör, så är dom del av samma subkultur...

Eftersom att väldigt många med funktionshinder ofta besöker, andra danser, så ser du med ditt uttalande, som en seperat subkultur.

Tyvärr så är det samma rörelse & subkultur av ovannämnda skäl. Eligt ditt resonemang skulle psykikst & fysikst funktionshindarde som tillhör ex subkulturer som festivaler, inte tillhöra festival-subkulturen.

9:44 fm  
Blogger Jimmy said...

Thomas har delvis rätt i sin kritik. Styrdansen som fenomen är samma slags subkultur oavsett vem som dansar. Men faktum kvarstår att jag i min undersökning och genom min erfarenhet aldrig har sett fysiskt funktionshindrade inkluderade i styrdansen som rörelse, annat än på sina separata arenor och sammanhang. Dock skulle jag mer än gärna inkludera dessa danser, (länsdanser och andra) i kommande forskning.

10:03 fm  
Blogger Jon Söder said...

Kul och intressant, tycker jag. Samma diskussioner könsroller förekommer (som du förmodligen noterat) även inom folkdansen.

11:54 fm  
Blogger Jon Söder said...

Här är sammanfattas ett inlägg i folkdans och köndebatten.

http://www.ungdomsringen.se/riks/hembygden/hb06/hb06_03/Sid%2021%20-%20CD-rec.pdf

5:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home