onsdag, januari 03, 2007

Uppsatsen!

Nu är den inskickad och jag har blivit godkänd för examination! Det betyder att jag fram till nästa vecka kan slappna av och njuta över att nästan tio veckors akademiskt ordbajsande är över. Jag publicerar nedan mitt abstract (sammanfattning) för uppsatsen som har den klatschiga titeln

DANSENS DIKOTOMIER OCH HETERONORMATIVA TURER
- betydelsen av genus i styrdans.

Håll till godo.


ABSTRACT

Den sociala dansen, eller styrdansen, är ett fenomen, en subkultur och en rörelse som är starkt institutionaliserad och heteronormaliserad. Undersökningens syfte är att, på socialkonstruk-tivistiska och genusteoretiska grunder, kritiskt granska styrdansens heteronormativa strukturer och de homosociala band som bidrar till att skapa och upprätthålla en särskild könsordning. Materialet insamlades genom djupintervjuer med två kvinnor och två män samt fältstudier som innefattade öppen observation på två dansställen i Östersund. Resultatet analyserades framför allt genom diskursanalys och visar att kön och genus har en fundamental plats i styrdans. Dansens struktur präglas av en traditionell könsordning som både hierarkiserar och dikotomiserar kön och genus i förhållande till varandra genom den oberoende manligheten som för och den beroende kvinnligheten som följer. De homosociala band som underbygger könsordningen präglas framför allt av positionerande och konkurrens. Slutligen verkar den heteronormativa strukturen vara fast förankrad i en stark genustradition vilket tycks göra den onåbar för utmaningar. Det som verkar ha mest inflytande på styrdansens utveckling är kurser och träningsdanser och om dessa skulle kunna bli öppnare mot andra genus- och sexualitets-positioner än den heterosexuella man/kvinna-dikotomin skulle den sociala dansbanan på sikt kunna innefatta även samkönade par vilket i så fall är ett litet steg mot en heteronormativ upplösning av styrdansen.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är uppvuxen på dansbanor & känner inte igen mig i ditt tänkande. Sett ur min erfarenhet från bla guldåren på 80-talet, då det fanns ett väldigt utpräglat socialt liv KRING danserna är:

Du kan väldigt ofta se kvinnliga par som dansar styrdans... men jag har även sett rena manliga par ( på senare år )... och det har kunnat gällt allt ifrån vanlig dans till att förklara en danstur.

Och har du inte haft lite väl snäv utvalsgrupp. Har du exemelvis varit ute på Furuparken, eller ute i glesbygden på en dansbana ( ex Laxsjö, Hunge ) en kväll när något yngre dansband spelar..eller har du gjort det enkelt för dig & bar gott på G3.

Eller har du pratat med folk från den verkliga "dansmaffian" i länet. Som bara åker på dans nykter & bara dansar...... där dansen är en livsstil... DÅ hade du fått bättre svar på dina frågor..

6:17 em  
Anonymous Anonym said...

Eller sett den ur handkappperspektiv och försökt förklara varför styrdans, dansband & sälskapsdans lever som en egen subkultur bland både fysikst och psykiskt funktionshindrade. ( med allt ifrån folk i rullstol till div utvecklingsstörningar )...

Har du besökt en länsdans med funktionshindrade VERKLIGEN dansar med alla...

Det är enkelt att akademisera en subkultur, som man inte haft med att göra.. där man tar lite på ytan och ser inte helheten eller ens känner till att det exsisterar.

Har du pratat med arrangörer, musiker, dansare i glesbygd eller funktionshindrade som älskar styrdans..

Jag är uppvuxen på dansbanorna i Z-län, har sett hur dansen gått från ALLAs nöje till ett nöje för den s.k dansmaffian. Även om jag älskar rockkonserter, festivaler och teater... så lärde jag mitt sociala liv på dansbanan... och har respekt för den subkulturen... vilket din uppsats inte visar på...

thomas

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Det är löjligt att påstå att kulturen kring den moderna svenska dansbanedansen skulle vara något annat än heteronormativ. Acceptansen av fysisk beröring mellan kvinnor är ingen relevant värdemätare, den är relativt utbredd i hela samhället. Man måste titta på den grad som den klassiska mansbild utmanas. För att hitta en indikationer på förändring av könsmönster inom pardansen får man söka sig till framför allt europeiska tangomiljöer (argentinsk tango) där det blir allt vanligare med så kallad queertango, som medvetet försöker bryta upp de förhärskande könsmönstren. Även inom lindy hop är det ganska vanligt att duktiga manliga dansare dansar tillsammans, men vanligtvis som en uttalad atletisk utmaning. Knappast inom salsan, och jag har aldrig sett två killar bugga utom i väldigt tydligt komiska eller instruerande sammanhang. Låt vara att min erfarenhet av salsa- och buggtillställningar är begränsad.

12:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Jimmy!

Jag skriver just nu en c-uppsats inom sociologi som också handlar om pardans, närmare bestämt om upplevelsen av samspelet i lindy hop och argentinsk tango. Det skulle vara intressant att läsa din uppsats i sin helhet, och eventuellt referera till denna. Var får jag tag på din uppsats? Jag har inte hittat den på uppsatser.se Maila mig gärna på adressen linda_goethe@hotmail.com

MVH Linda

3:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home