söndag, oktober 22, 2006

Höst eller vinter?

Det är höst. Nej, förresten, det är vinter. Nej, det är höst... Eller? Det är vitt, blött, grått och slaskigt. De flera decimeter snö som de senaste dagarna har lagt sig över tak och träd verkar nu regna bort. För min del hade vintern gärna fått komma. Sommaren är redan så avlägsen.

Det var konsert i fredags. Hello Saferide intog Gamla Tetaern med två förband. Det lokala Hospitalet kändes tyvärr inte särskilt entusiastiskt. Dock bra låtar med både känsla och attityd, men i jämförelse med kvällens huvudakter bleknade de tyvärr. Det andra (första) förbandet var Maia Hirasawa och kändes lika mycket huvudakt som huvudakten själv. Jag har sett henne vara helt fantastisk två gånger tidigare, på News och Yran, men den här gången överträffade hon alla mina förväntningar. Med förstärkning på piano och stämsång levererade hon känsla efter känsla efter känsla och det tycktes aldrig ta slut. Hennes låtar kröp under huden. Avslutningen med Hello Saferide (där Maia är sidekick åt Annika Norlin) knöt ihop kvällen riktigt fint. Jag gillar hennes attityd och hennes låtar. Kanske är det lite väl polerat men med den charm och glädje hon och bandet utstrålar, både i framträdande som i musiken, gör det inget. Även Hello Saferide kommer riktgt nära med det vardagliga i texterna; tvångstankar, besattheter, bitterhet men samtidigt en otrolig livsglädje som lätt smittar av sig. Jag kände mig otroligt levande efter kvällen på Gamla Teatern i fredags.

Och jag slås ännu en gång av vilket bra ställe jag bor på.

Nu ska jag bestämma mig för om det är höst eller vinter och vilka kläder som vädret kräver. Ska affischera lite grann inför nästa musikupplevelse - Sonic Six och Kraja på Gamla Tetaern - nu på onsdag den 25 oktober. Missa inte!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

faan va avis jag blir på dej jimmy! jag vill oxå bo i östersund!! ärligt! skit att dom inte har biologi där.. :/ :( jag har en grej jag skulle vilja mejla till dej, men ajg har ju inte din mejl så du kan väl slänga ivåg ett till mej?? (viktoriavare@yahoo.se) puss å kram vickan

7:45 em  
Anonymous Anonym said...

Japp, hellre vinter än höstregn.
Och nu med facit i hand så kan man väl kosntatera att Kraja & Sonic Six-kvällen var en höjdare. Kan inte sluta lyssna på Krajas skiva... Låtarna sitter i huvudet redan när man vaknar. ^^

En potentiell jämte, ser jag på den andra kommentaren... Se till att hon kommer på studiebesök. ;)

1:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home