tisdag, augusti 22, 2006

Engelskakurs part 2

Jag tror verkligen att jag behöver gå en kurs i engelska...

Var på universitetet igår och hämtade lite scheman, kursplaner och så inför den kommande - sista? - terminen. Jag fick då bekräftat att hela sociologikursen, åtminstone de delkurser som är gemensamma för alla, kommer att ges på engelska! No shit... Jag hänvisar till det förra blogginlägget för en utförligare diskussion om hur jag ser på mitt eget förhållande till det engelska språket.
Förra gången jag försökte mig på att läsa Sociologi C avbröt jag studierna ett par veckor in i metodkursen för att jag helt enkelt inte förstod eller snarare för att jag var för omotiverad för att ens försöka förstå. Nu är det dags igen att bita i det sura kunskapsäpplet, men den här gången måste jag rapa upp engelska fackuttryck och metodanalyser.
Ja ja, nästa vecka kommer Matilda hem, hon är duktig på engelska inbillar jag mig. Om jag mutar henne tillräckligt mycket kanske hon förbarmar sig över mig.

Och utanför faller regnet, tunt och lätt, som en försiktig påminnelse om den kommande hösten. Suck.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Never leave home without it!

4:23 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns en tröst i det hela. Om du inte fattar vad du läser kan du ju alltid skylla på språket.
"Dumma engelskan!"

Det är värre när man inte förstår vad man läser på svenska. Fast, då kan man ju alltid skylla på att de som har skrivit boken inte kan uttrycka sig :)

Heja dig och lycka till!

5:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home