tisdag, augusti 08, 2006

Engelskakurs?

Jag tror jag behöver gå en kurs i engelska.
Det blev tydligt i helgen att de engelskakunskaper jag besitter knappt räcker för att klara mig genom en enkel konversation. Kanske handlar det om osäkerhet, brist på aktivt talande eller också är det helt enkelt så att mina engelska glosor aldrig riktigt fastnade.
Jag var i Stockholm i helgen, hos min vän Angelica. Hon bor tillsammans med ett par från Kenya och deras lilla dotter samt har en egyptisk pojkvän vilket innebär att de flesta samtalen sker på engelska. Jag tycker att jag klarade mig förhållandevis bra så länge konversationen var av ytlig artighetskaraktär... "Would you send me the bread, please" eller "I like living in Jämtland because I'm not a town-type of guy" eller "I study social science at the Midswedish university". Desto svårare blev det när diskussionerna mer kom att handla om djupare samhälls- eller värderingsfrågor såsom sociala beteendemönster eller kriget i Libanon. Jag vet precis vad jag vill säga... men säger inget för ordförrådet räcker inte till. Det är djupt frustrerande att i ett sådant sammanhang förstå det mesta vad som sägs men inte ens kunna svara på direkta frågor... "So, Jimmy, what is your opinion about that?"
Hur som helst var det en trevlig och lärorik vistelse och jag blev någorlunda medveten om hur ett språkligt utanförskap kan kännas, även om jag både kunde förstå och göra mig förstådd... åtminstone delvis och när jag väl öppnade käften.

Att jag har fått ont i halsen nu tror jag knappast beror på ett för ivrigt snackande...

5 Comments:

Blogger Henrik P said...

Exakt. För ett par månader sen fick jag lite smått panik över att språkkunskaperna inte är bättre än de är, och började vilt fundera på någon engelskakurs, för att kunna konkurrera om jobben där "god engelska" är ett kriterium.
Men nu tänkte jag att jag ska bli bitter tidningsmurvel i stället, så...

1:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Språkkunskaper försvinner om de inte används.
Jag upptäckte i somras hur dålig min tyska är nuförtiden. Men det kan oxå bero på att jag den dagen behövde prata svenska, engelska, italienska och tyska. Det är jobbigt att växla mellan språk.
Jag tänkte iaf fräscha upp mina språkkunskaper så nån kanske vill anställa mig snart.
I vilket fall får du gärna komma till Gbg och prata engelska med mig om du vill :)
Kram

11:06 em  
Anonymous Anonym said...

Vad sägs om att gå en kurs i engelska för att bättra på kunskaperna? Det finns ett par sajter som samlar alla kurser och utbildningar i engelska på en plats:
www.kurser.se - Kvälls och helgkurser

www.utbildning.se - Kurser och utbildningar för dig i arbetslivet

Lycka till!

3:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan varmt rekommendera
www.orangebox.se

9:39 fm  
Anonymous Engelska kurs said...

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver! Nästan som att få tunghäfta. Man riktigt känner hur det skulle ta jättelång tid att uttrycka det man vill säga. Jag upplevde själv det här första gången jag åkte till USA, hur svårt det var att faktiskt konversera på ett naturligt sätt på engelska. Efter det bestämde jag mig för att börja råplugga på egen hand och verkligen försöka förstå hur "natives" använder språket i vardagligt tal.

11:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home